16 augustus 2012

Genealogie door middel van het alfabet - G

16 augustus 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

 De G is van Glas, een achternaam die in mijn kwartierstaat voorkomt via Anna Jeltes Glas, geboren in 1813 die met Pieter Eisses Toonder trouwt. De voorouders van Anna heb ik nog niet compleet uitgezocht.  Haar grootouders waren Menne Pieters Glas en Elizabeth Berends. Zij kregen in elk geval de volgende kinderen: Frouwke, Berend, Geertje, Jeltje en Hilje. De kinderen werden geboren in Eenrum (Groningen). Jeltje is de vader van Anna.

De G is ook van Gelissen, en ook deze naam komt voor in mijn kwartierstaat. Johanna Maria Gelissen wordt in 1860 geboren te Gouda, maar de achternaam komt daar niet vandaan. De overgrootvader van Johanna Maria is Joannes Hendricus. Hij is gedoopt op 3 januari 1758 te Stahe en trouwt in 1782 in het Belgische Tongerlo met Maria Anna Saesen.

De G is ook van geboorteakte. Voor mij als genealoog zijn geboorteaktes van grote waarde. Op de geboorteaktes is er veel informatie te vinden die kan worden gebruikt bij een zoektocht. Als voorbeeld hieronder de geboorteakte van mijn overgrootvader.

Op de akte is naast zijn naam en de namen van zijn ouders ook te vinden wanneer, hoe laat en waar hij is geboren. Daarnaast ook de leeftijd van zijn vader en diens beroep. Vaak, maar zeker niet altijd, zijn de getuigen familie. Op deze akte is dat inderdaad het geval. Martinus Knuist is een broer van vader Petrus en Petrus van Rijn is de vader van moeder Cornelia Johanna.

2 reacties:

Gould Genealogy zei

That is a beautiful certificate you have from your great grandfather. It's very special to have documents like that.

Olga zei

Absoluterly. The main reason is that I know not much about him. He passed away in 1915, two years after his marriage and one year after the birth of my grandmother.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►