02 augustus 2012

Genealogie door middel van het alfabet - F

02 augustus 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

 De F is van familie, maar ook van familiegeschiedenis

Ik begon in 1998 met het onderzoek naar mijn familiegeschiedenis. De moeder van mijn vader was al vroeg overleden en ik wist weinig over die kant van mijn familie. Nu zoveel jaar later ben ik veel meer te weten gekomen en heb verre familieleden van die kant leren kennen. Zo kwam ik erachter dat ik van die kant van de familie naast Duits ook Zwitsers bloed heeft.

Een paar jaar geleden begon ik ook met onderzoek naar de andere kant van de familie. Daar was mij meer over bekend. Toch heb ik de afgelopen jaren toch nog veel meer ontdekt. Eén van mijn favoriete vondsten zijn de emigratiepapieren van mijn opa en oma toen ze naar Australië emigreerden.

De F is ook van Fokkema, de familienaam waar ik het wel vaker op deze blog heb gehad. Onlangs vond ik bij toeval de overlijdensadvertentie van mijn overgrootmoeder Johanna Fokkema die in 1974 overleed en ik zelf nooit heb mogen leren kennen. Zie hieronder. De M.A. Dagelet die wordt genoemd is de oudere broer van mijn oma.

2 reacties:

Gould Genealogy zei

It is exciting finding our just where your reli's came from. Being in Australia, most of my heritage is from the UK, but I do have a German line, and a Finnish line too.

Now if you're wanting to reearch your Australian line, you MUST check out Trove. This is the website for the National Library of Australia http://trove.nla.gov.au/

Olga zei

Thanks for the link. I didn't know Trove. Maybe I can find there information about the accident in Australia of the brother of my grandfather

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►