28 juni 2012

Genealogie door middel van het alfabet - B

28 juni 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.



De B is van Bakker, niet het beroep maar de achternaam. In de top 100 van familienamen staat Bakker op nummer zes. (bron) De meeste naamdragers woonden in 2007 in Amsterdam, Groningen en Den Haag.

In mijn kwartierstaat komt de naam Bakker ook voor. Antje Bakker is een voormoeder van mij. Ze wordt geboren in 1826 te Bergen en trouwt in 1849 aldaar met Jacob Winder. Uit het huwelijk worden vijf kinderen geboren. Met die Bakkertak ben ik overigens nog niet verder gekomen dan Klaas Dirksz Bakker, de grootvader van Antje. Hij overlijdt in Egmond aan den Hoef in 1813.

Ik heb daarnaast ook een aantal losse takjes Bakker in andere delen van het land. Hieronder de voor mij meest interessantste:

- Een tak Bakker in Winsum beginnende met Nicolaas Bakker, geboren in Hardinxveld, trouwt met Grietje de Vries in 1893.

- Een tak Bakker in Oldehove/Grootegast/Grijpskerk beginnende met Pieter Bakker die in 1871 trouwt met Martje Wegman.

- Een tak Bakker in Castricum beginnende met Cornelis Bakker en Aaltje van Bruijnswaard.

- Een tak Bakker in Castricum beginnende met Cornelis Bakker die daar trouwt met Maritje Castricum.


- Een tak in Rotterdam beginnende met Klaas Bakker, geboren te Assendelft, die in Rotterdam trouwt met Gijsbertha Dina Snijder.








4 reacties:

Peter zei

Zeggen deze Bakkers je iets?
Ze komen uit de kwartierstaat van mijn grootmoeder van vaderszijde. Maar met een naam als Bakker is het natuurlijk wel een schot in het duister...

Cornelis Bakker, born Krommenie on 14 Dec 1839, died Rotterdam on 1 Feb 1926, relation with
Maria Barmond, born Zwartewaal on 15 May 1839, died Heenvliet on 21 Jan 1913.


Cornelis Maartenszn Bakker, born Krommenie around 1801, commissionair, kantoorbediende, married Krommenie on 27 Jun 1824 with
Hendrikje Oosterhoorn, born Krommenie around 1801.

Maarten Bakker, married with
Maartje Kabel.

Olga zei

nee zeggen me niets. Had je overigens al wel de huwelijksdatum van cornelis en maria?

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg
Algemeen Gemeente: Zwartewaal
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 1
Datum: 09-05-1866
Bruidegom Cornelis Bakker
Leeftijd: 27
Bruid Maria Barmond
Leeftijd: 26
Vader bruidegom Cornelis Bakker
Moeder bruidegom Hendrikje Oosterhoorn
Vader bruid Pieter Barmond
Moeder bruid Lena Kok

Peter zei

Nee, had ik nog niet maar nu wel :) Bedankt.

Gould Genealogy zei

That's a whole lot of Bakker's and Baker's!

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►