21 juni 2012

Genealogie door middel van het alfabet - A

21 juni 2012

Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag voortaan rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.


De A is van Alkmaar, de stad  van AZ en de kaasmarkt en ook de stad waar ik ben geboren en getogen.

Alkmaar heeft sinds 1254 stadsrechten en telde op 1 februari 2012 94.281 inwoners. Op 8 oktober is er elk jaar feest in Alkmaar. Dan is het Alkmaars Ontzet waar we vieren dat we stand hielden tegen de Spanjaarden in de tachtigjarige oorlog.  Bekende mensen die in Alkmaar zijn geboren zijn onder meer Cornelis Drebbel, Rudi Carrell, Marco Borsato, Angela Groothuizen en Willem Jansz. Blaeu.

Alkmaar heeft naast de kaasmarkt en AZ nog meer mooie bezienswaardigheden. Verschillende hofjes, een aantal mooie kerken waaronder de Grote of Sint-Laurenskerk. Aan de bouw van de kerk werd begonnen in 1470 en in hij werd voltooid in 1520. Het Waaggebouw is een monumentaal gebouw, gelegen bij de Waagplein waar altijd van april tot september de kaasmarkt wordt gehouden.

Mijn verst bekende directe voorvader die in Alkmaar is geboren is Simonus Veel. Hij wordt in 1767 gedoopt en overlijdt in 1819 ook in Alkmaar. Hij trouwt tweemaal, eerst met Catharina Brugman en na haar dood met Wilhelmina Lereant. Ik stam van het eerste huwelijk van Simonus.

Alkmaar



3 reacties:

Peter zei

Dat wordt nog een hele klus Olga, echt een "challenge"! Denk dat het nog niet mee valt om elke week juist van die letter een verhaaltje te maken dat betrekking heeft op je eigen genealogie. Succes! En ik volg je.

Olga zei

Hahaha dank je :D Ik hou wel van een uitdaging,al zal het bij sommige letters wel moeilijk worden. Dat besef ik me. Maar goed dat is voor latere zorg -;)

En thanks! Ik heb genoten van jouw vakantieverhalen op je blog.

Gould Genealogy zei

Hello Olga, thank you for joining in the Alphabet Challenge. I'm sorry that it has taken a while to discover that you joined in (my excuse, Google let me down, and didn't let me know) ... anyway now I do I shall read each of your posts, and link them to our letter pages.

Thank you for introducing me to your hometown Alkmaar.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►